2021. szeptember 29., szerda

Löw Immánuel: A szegedi uj zsinagóga szimbolikája

(„A szegedi zsidó népiskola értesítője” 1915. 3-5. o. – eredeti helyesírással)

 

I.

 

Az épület belsejének tagolása.

 

Az épület közepén 35 méterre felemelkedő kupola az ima áhitatának ég felé emelkedését jelképezi. Betetőzése a csillagos ég, a kék üvegkupolának csillagos hátterével. A kupola dobja a 24 oszlop közt felfüggesztett 24 imaköpennyel és felettök az ivezeteken felfelé keresztültörő csipkebokorral az ég felé való felemelkedés jelképe. A kupola 4 pendentifje arany-mozaik háttérben a zsidó vallás főoszlopait hirdeti kobalt-kék betükben: a tóra, az istentisztelet és az emberszeretet gyakorlása. Ahol az épületet tartó 4 márvány oszlopból a női karzat balusztrádeja kiindul, ott a 4 sark-kőtelesség van domború betűkkel jelezve : 1) a szülők iránti tisztelet, 2) az irgalom cselekvése, 3) béke szerzése az emberek között, 4) a tóra tanulása.

A kupolát köritő 4 donga-boltozat a világtájak felé van irányitva és a 4 illetve 5 főimát jelzi. 1) A keleti donga a reggeli ima, felirata: jajcér hameajrasz, 2) a déli a muszaf ima, felirata : naaricoch venakdisoch 3) a nyugati a) mincha ima, felirata : asré, b) a nyugati külső donga a hosszunapi neiló ima, felirata : peszach Iónú sáár, 4) az északi az esti ima, felirata : hamaariv arovim.

E dongák közepét az illető imákat arany betűvel jelző említett feliratok, széleit pedig az illető világtájra vonatkozó szentirási versek diszitik. A keleti dongán tul az oltár feletti boltív 2 oldalt aranyozott háttéren 1-1 relief betűs zsoltárt tüntet fel, lejebb a papi ülések felett a jeruzsálemi templom oszlopainak emlékére a jákin és bóaz feliratokat. Ugyancsak a prosceniumnak felső boltozása a felebaráti szeretet parancsát juttatja a templomba belépőnek eszébe héber és magyar felirással. A prosceniumon túl a kórus következik, amelynek összefutó bordái között a sikok a tóra felolvasásának dallamát jelző neginókkal vannak behintve.

Magán az oltáron a frigyláda felett az épületnek kupolája van megismételve. A 4 donga-boltozat között az épület 4 sarkában keletkező keresztboltozatok a szentirásnak 4 főrészét jellemzik a bibliai növényvilág szimbolumaiban. 1) A délkeleti kereszt-boltozat a tóra: az összefutó bordák által képzett sikokban a csipke‑bokornak, (Rubus sanctus) stilizált rajza a tóra 5 könyvét jelképezi. 2) Az északkeleti kereszt‑boltozat az első próféták. Jelképe a királyok könyvében (II. 4.39) előforduló koloquint rajza. 3) Az északnyugati keresztboltozat az utolsó próféták, a Jónás könyvében előforduló, ricinus növénnyel. 4) A délkeleti keresztboltozat a szentiratok; jelképe az Énekek Énekében előforduló diófa virágzó ágai.

A biblián kivüli szóbeli törvény jelképe a nyugati külső dongák alatti ivekben a biblia utáni kornak növényei: a rózsa, az oleánder és a nymphaea,

A templom festése a szerény mértékben alkalmazott aranyozáson kivül csak 3 szint alkalmaz. Hamvasszürke falsik, elefántcsont szinü dongák, élek és baluszterek és a kettővel váltakozva világos kék szegélyek és hátterek.

 

II.

 

Az üvegfestés.

 

A templom belsejét a 3 üvegbetétes nyugati főajtón és a kórus mögötti nagy ablakon kivül a földszinten 10, az emeleten 7 ablak világítja meg.

A földszinti 10 ablak a hétköznapi és ünnepi istentiszteletek jelképezésére van igénybe véve. Az ablakok kivétel nélkül ugyanazt a bordürt mutatják, amely a makkabaeus pénzek hármasliliomának ismétlődéséből áll, a sarkokban Salome királyné pénzeinek nyolcas csillagu emblémájával megszakitva. Ezen általános kereten belül mindegyik ablak a maga jelentőségéhez képest még egy belső szegélyzetet mutat fel, amely az ablak alsó részében a nagyobb képeknek sikját foglalja magában, a felső részben pedig a stilizált héber‑betűs feliratokat és szimbolikus képeket fonja át.

 

1. Déli oldal.

 

a) Délkeleti ablak. A 3 nyilásu ablak a köznapi munka és istentisztelet jelképezője. Felirata: „Tüskét és bogáncsot teremjen néked és arcod verejtékével egyed kenyeredet” Ennek a bibliai versnek megfelelőleg a jobb s balfelőli ablaksikban kék eryngium‑szálak, a középső ablakban pedig ősi faeke van érő buzakalászok közt. Mindhárom ablaknak belső kerete 6-6 bogáncs-fej egy-egy buzakalász által megszakitva a hétnek jelképzéséül. Az ablakoknak a felirat feletti részében a köznapi istentisztelet jelzésére a középen tefillin, jobbra és balra a hétfői és csütörtöki istentisztelet gyűjtő tányérkái.

b) Déli oldal, második ablak: Húsvét. A belső keret a peszach alkalmával bemutatott árpakalász és a széder szertartásához tartozó keserű füvek közül a katáng, a 2 ablak‑sikban a Vörös-tenger papirusz növényekkel, a felső részekben a széder-est 4 serlege, szédertál és stilizált betükben a felirat: zeman chéruszénú.

c) Déli 3-ik ablak: Sátoros ünnep. A belső keret ez ünnepi csokornak fűzfa és mirtus ágacskái. A 2 ablaksikban az ünnepi sátor a lúlov által képezett gótikus ivbe beállitva. A felső részben eszrog és a felirat: bászukkajsz tésvu. A legfelső részben az oltár-asztal az ünnepi körmenetek jelzésére szivárvány szint feltüntető körök közepén.

d) Délnyugati ablak. Purim és chanuka. A 3 részből álló ablakok közül a középső ablaknak belső kerete a makkabaeus réz- és ezüst-pénzek, sikja a makkabaeus zászló, felső része összefonódó pálmaág, mint a győzelem jelképe. A jobb és bal szárnynak belső kerete a purim‑süteménynek jelzésére gyömbér és bors, továbbá a purim jelképezésére szőlőfürt, chanukáéra trenderli, az ablak sikjában jobbra ezüst tokban megilló, balra vörösréz chanukalámpa, mig az ablakok felső részében a chanuka lámpa felett az olajos kőkorsó, a megilla felett Mordecháj nagy perzsa koronája.

 

2. Északi oldal.

 

e) Hármas ablak: szombat. Belső kerete a szombati olajlámpának olaj-bogyói és a havdóló szegfüszege. Középső ablaknak belső kerete a neginók. Felirata: lechó dajdi likrász kálló. A középső ablakban teljesen felszerelt tóra, jobbra letakart barkesz és rajta kehely, balra két havdóló és almavirág közt ugyancsak kehely. Az ablak felső részében jobbra sárgaréz szombati lámpa, középen szőlőfürtök közt kehely, baloldalt a havdóló pszómbixlije.

f) Pünkösd A belső keret az ünnepet előkészítő 7 heti számolást jelképező 6-6 virágja a csipkebokornak megszakitva érett búzakalásszal, mint ezen ünnep áldozati növényével; a felső részben stilizált betükkel: zeman mattan tajrószénú. Az ablak legfelső részében felhők és sugarak közt a 10 parancsnak zafir-táblái; a 2 nagy ablak sikban a frigyláda anyagát szolgáltató igazi ákácnak ágai (mimosa).

g) Smini acéresz és szimhász tóra. A belső keret az ünnep alkalmával olvasott prédikátorkönyvéből a mandola és kaporna-virág, az ablak legfelső részében a szüret jelképezésére a szent föld gyümölcsei: szőlő, olajbogyó, gránátalma, füge. Az ablak sikjaiban jobbra a halottak emlékezetére Rachelnek ősanyánknak sirja, balra a szimhász tóra jelzésére nyitott tóra.

h) Hármas ablak. Tisó beóv. Felirat: Ha elfeledlek Jeruzsálem, feledjen jobbom engem el. Belső keret középen borostyán, jobb és bal ablakban tüzes liliom és bogáncs fejek. A jobb és bal ablaksikjában a szentföldet jelképező pálma fák, a középső sikban a jeruzsálemi szentélyből megmaradt nyugati fal a tipikus 3 ciprus fával. Az ablak felső részében jobbra és balra a szétszóratást jelképező ördög‑szekér, a középső ablakban felül a feltámadást jelképező jerikói rózsa.

i és j) A templom középső északi és déli kapuja felett a 3 tagú felülvilágitóban a bün és bünbocsánat jelképezésére piros gránátalma és fehér liliom van. A déli kapu felett még sófor az ujévet, az északi kapu felett sugarakban szóláchti felirás az engesztelés napját jelzi.

Az emeleti ablakokban a földszintieknek képei ismétlődnek úgy, hogy a földszinten a déli oldalon lévő ablakok az emeleten északon ismétlődnek és viszont.

A templom bejárata felett lévő hatalmas nyugati ablak a visszaemlékezésnek van szentelve. Középen a jeruzsálemi templomra emlékeztető főpapi melldisz, 7 águ csillár, kürtök és áldó kezek vannak. Alatta a régi templom, amint az árvizben áll, előtte kikötött nagy ladikkal és mellette az uj templomnak fő homlokzata; jobbra a felső mezőben építészeti jelvények közt a templom épitőjének: Baumhorn Lipót műépitésznek neve, ennek megfelelőleg balra a templom épittetőjének Várhelyi Rósa Izsó dr, hitközségi elnöknek nemesi cimere.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése